Verkeer

In Thailand rijdt men links. Althans, het merendeel. Ongetwijfeld zal er in een wet staan dat het verkeer in Thailand links hoort te rijden, maar dat neemt niet weg, dat veel Thai toch de andere kant van de weg gebruiken. Met name brom- en motorfietsen. Maar je moet ook niet vreemd opkijken als er op jouw weghelft een pickup truck op je af komt, omdat de bestuurder daarvan even een korte route wil nemen.

In ons land gebruikt men verlichting op een voertuig als het donker is. In Thailand kan dat ook, maar in heel veel gevallen gebeurt dat niet. Dus af en toe duikt er uit het duister plotseling een brommer, motor of auto op. Als deze dezelfde richting op rijdt als je zelf, heb je geluk, maar het kan ook anders.
En dan heb ik het nog niet over alle kippen en honden die in het donker plotseling de weg overschieten….

Stoplichten zijn in Thailand hetzelfde als in het westen: bij rood word je geacht te stoppen en bij groen mag je door. Net als bij ons vindt men dat erg lastig en probeert men toch ook door rood te rijden. In Thailand hebben ze dat wat gemakkelijker gemaakt, want in Bangkok en Pattaya vind je nu stoplichten waarbij precies wordt aangegeven hoe lang ze nog op rood of op groen staan. Dus als je ziet dat een stoplicht nog 3 seconden op groen staat: plankgas en doorrijden!! En als je ziet dat het nog 2 seconden duurt voordat hij van rood op groen springt: gas geven en in de startblokken!! Boze tongen beweren dat dit voor de verkeersveiligheid is, maar de echte automobilist weet wel beter…..

In Bangkok autorijden is een merkwaardig iets. Bangkok is eigenlijk één constante file van een aantal rijen dik, dus van rijden is er nauwelijks sprake. Toch zijn er bestuurders die denken op te kunnen schieten door van links naar rechts en omgekeerd van de ene file in de andere te schuiven. Dat dat niet altijd goed gaat zie je aan de vele deuken in de zijkanten van de auto’s, met name de taxi’s.
Daarnaast proberen de vele tuktuks en motorrijders overal tussendoor te persen wat het verkeer er niet overzichtelijker op maakt. Gelukkig zie je tijdens de spits overal agenten staan, die met zwaaiende armen de stilstaande files tot bewegen proberen te dwingen. Daarbij driftig gesteund door hun fluitje. Resultaat nihil, maar men blijft toch driftig doorgaan.

Ander leuk fenomeen: Bij het winkelcentrum Siam Paragon in Bangkok is een grote parkeergarage. Degenen die daar uit willen, komen in vier tot zes rijen naar de straat toe, waar ze allemaal linksaf moeten. Daar is echter maar één rijstrook, die ook al vol staat….. Af en toe komt er een verkeersregelaar met een fluitje, maar als hij ziet dat hij de chaos ook niet kan oplossen, gaat hij maar weer naar de kant en geeft weer vrij baan voor het Thaise improvisatietalent.

Problematiek
De wegen in Thailand behoren tot de onveiligste ter wereld, volgens een onderzoek van het Asian Institute of Technology vallen er dagelijks ongeveer 36 doden op de weg. Vooral tijdens het jaarlijkse Songkran festival is het aantal verkeersslachtoffers zeer hoog. Dit komt onder andere door het rijgedrag en dronken bestuurders. In Thailand heerst onder het grootste deel van de bevolking het geloof dat Boeddha te allen tijde voor iemand zorgt. Als iemand een ongeluk heeft, is dat dus omdat Boeddha het zo wil. In de meeste vervoermiddelen kan men daarom Boeddhabeelden of afbeeldingen van monniken en gebedsteksten aan de voorkant terugvinden. Ook brengen veel mensen hun nieuwe auto,bromfiets, vrachtwagen enz. naar een ‘Wat‘ voor een inzegening van het voertuig. Hierdoor gelooft men dat niemand het voertuig kan raken en dat de bestuurder niet kan verongelukken tenzij Boeddha dat wil.

Op hetzelfde stuk weg vooral buiten steden kunnen de snelheden van verkeersdeelnemers variëren. Van de door een waterbuffel getrokken kar met 10 kilometer per uur tot auto’s die met 150 kilometer per uur rijden waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is. Ook loslopende honden, katten en andere dieren kunnen plotseling de weg op schieten.

Hits: 65